Anda selalu dengar orang bercakap tentang anti-oksida, tetapi tahukah anda apakah itu anti-oksida? Anti-oksida adalah agen yang paling kuat untuk melawan kulit muka kita dari radikal bebas. Kulit muka yang terdedah dengan pencemaran udara, asap rokok, stress dan pengambilan ubat-ubatan menjadikan kulit muka menjadi kusam dan berkedut.
Oleh itu, kita digalakkan mengambil makanan yang kaya dengan Vitamin C dan E kerana Vitamin C dan Vitamin E adalah agen-agen anti-oksida yang baik. 
Apa Itu Anti-Oksida?
Apa Itu Anti-Oksida?

 

Vitamin C

Contohnya pengambilan Vitamin C dari buah-buahan seperti lemon, oren dan jambu batu dapat membantu mengembalikan keanjalan kulit muka, membersihkan kulit dari berjerawat dan membantu kulit menjadi lebih berseri dan cerah.
Pengambilan Vitamin C adalah bergantung kepada umur seperti di dalam carta di bawah:
Carta pengambilan Vitamin C bergantung kepada umur :
Bayi  6 bulan
 40mg
Bayi dari  7 – 8  bulan
50 mg
Kanak-kanak  1 – 3 tahun
 15 mg
Kanak-kanak  4 –  8  tahun
25 mg
Kanak-kanak  9 – 13 tahun
 45 mg
Remaja  14 – 18 tahun (lelaki)
 75 mg
Remaja 14 – 18 tahun (perempuan)
65 mg
Lelaki dewasa
 90mg
Wanita dewasa
 75 mg
Ibu mengandung
 85 mg
Ibu yang menyusu anak
 120 mg

 

Vitamin E

 
Apa Itu Anti-Oksida?
Sumber Vitamin E pula boleh di dapati dari sayur-sayuran seperti  brokoli, kobis dan kobis bunga. Selain daripada sayur-sayuran, salah satu sumber Vitamin E yang terbaik ialah Tocopheryl Acetate.
 
Tocopheryl Acetate di ekstrak dari minyak sayuran dan dapat melembapkan kulit, melindungi kulit dari kerosakan sinar ultraviolet dan meratakan warna kulit tidak sekata.   
 
 
Apa Itu Anti-Oksida?

Manfaat Glutathione Untuk Kulit Wajah

Selain dari Vitamin C dan Vitamin E, Glutathione juga berperanan baik sebagai antioksidan. Glutathione ini merupakan salah satu antioksidan terbaik kerana di dalam Glutathione ini terdapat 3 jenis asid amino iaitu  cycteine, glutamate, dan juga glysine. Zat ini sangat diperlukan oleh kulit muka kerana tanpa Glutathione, antioksidan lainnya seperti Vitamin C dan E tidak akan mampu bekerja secara optimal.
Tanpa peranan Glutathione, kulit muka tidak akan dapat menghasilkan antibodi yang kuat untuk melawan infeksi, bakteria dan virus yang membahayakan kulit wajah. Ini kerana gabungan Vitamin C, E dan Glutathione dapat membantu kulit menjadi kenyal, mencerahkan kulit dan memudarkan kedutan pada kulit wajah.
Glutathione biasanya tersedia dalam bentuk sabun, krim, lotion dan pil (supplement). Glutathione secara ilmiah terbukti dapat mencegah produksi melanin yang dapat menyebabkan kulit lebih gelap. Penelitian menunjukkan bahwa glutathione yang berbentuk sabun atau krim lebih efektif dibandingkan yang berbentuk pil, karena glutathione yang berbentuk pil tidak dapat diserap secara maksimal oleh tubuh. 
Oleh karena itu, penggunaan glutathione dengan tujuan untuk mencerahkan kulit sebaik-baiknya menggunakan sabun atau krim yang diterapkan secara langsung pada kulit.
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *